Uw browser wordt niet meer ondersteund. Update uw browser om deze website te bekijken.
Cookie overzicht Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Ik ga akkoord

Kärcher maakt het verschil

In 1950 zorgt Alfred Kärcher voor een doorbraak in de reinigingstechniek met de ontwikkeling van de eerste Europese heetwater hogedrukreiniger. De constructie voor de verwarming van het water blijkt zo innovatief dat deze nog steeds de basis is voor alle branders.

KARCHER

Alfred Kärcher – uitvinder en ondernemer
Alfred Kärcher is een van de vele uitvinders en ondernemers die in het Zuid-Duitse Württemberg het begin van de industrialisatie heeft voortgebracht. Met veel energie zette hij in voor de realisatie van zijn ideeën.

In 1924 sluit de 23-jarige Kärcher zijn studie aan de Technische hogeschool Stuttgart af. Hij werkt eerst in het vertegenwoordigersbedrijf van zijn vader, dat hij ontwikkelt tot een constructiebureau. In 1935 richt de ingenieur in Stuttgart-Bad Canstatt een eigen bedrijf op om zijn productideeën op het gebied van de verwarmingstechniek zelf te produceren en op de markt te brengen.

In 1939 verhuist het bedrijf naar Winnenden waar nog steeds het hoofdkantoor van het familiebedrijf is. In die tijd worden er ook opwarmapparatuur voor vliegtuigmotoren en cabineverwarmingen geproduceerd. Na het einde van de tweede wereldoorlog ligt de nadruk op producten voor dagelijks gebruik: ronde ovens, kleine kachels, handkarren en aanhangers voor tractoren.

Eerste stappen in de reinigingstechniek
In 1950 zorgt Alfred Kärcher voor een doorbraak in de reinigingstechniek met de ontwikkeling van de eerste Europese heetwater hogedrukreiniger (Dampfstrahler 'DS 350'). De constructie voor de verwarming van het water blijkt zo innovatief dat deze nog steeds de basis is voor alle branders.

Zoals veel anderen, maakt Alfred Kärcher het wereldwijde succes van zijn innovatie niet meer mee. Als hij op 17 september 1959 op de leeftijd van 58 jaar overlijdt, neemt zijn vrouw Irene het roer over, om drie decennia lang leiding te geven aan het bedrijf. Hun kinderen Johannes Kärcher en Susanne Zimmermann von Siefart zijn tegenwoordig als tweede generatie verantwoordelijk voor het familiebedrijf.

Internationalisering
In 1962 opent Kärcher de eerste buitenlandse vestiging in Frankrijk, waarna Oostenrijk en Zwitserland volgen. In 2012 is Kärcher al in 57 landen vertegenwoordigd met eigen dochtermaatschappijen en wordt 85% van de omzet gerealiseerd in het buitenland.

Groei door innovatie
Vanaf 1974 concentreert Kärcher zich na een fase van diversificatie op de hogedrukreiniging. In deze tijd krijgen de apparaten ook een andere nieuwe kleur. Blauw wordt vervangen door het inmiddels wereldbekende Kärcher-geel.

In 1980 breidt de onderneming het productspectrum voor de basisbehoefte reiniging uit, aanvankelijk naar de toepassingsgebieden transport en gebouwen. Het aanbod wordt aangevuld met nat-/droogzuigers, veegmachines, schob-/zuigmachines, autowasinstallaties, stoomreinigers, reinigingsmiddelen en installaties voor de behandeling van drink- en afvalwater.

Een van de mijlpalen in de geschiedenis van Kärcher is de introductie in 1984 van de eerste draagbare hogedrukreiniger HD 555 profi en daarmee de toegang tot de consumentenmarkt. In 1993 wordt dit palet uitgebreid met producten voor gebruik binnenshuis.

Voor de professionele markt voert Kärcher in 1986 als pionier de rolborsteltechniek in voor schrob-/zuigmachines. Dankzij een in 1995 ontwikkelde rotorsproeier (vuilfrees) kan de reinigende werking van hogedrukreinigers bijna worden verdubbeld. De stofopname van nat-/droogzuigers voor zakelijk gebruik wordt voortdurend verbeterd en in 2007 wordt de innovatieve filterreiniging Tact op de markt gebracht. Daarnaast worden wereldwijd voor reinigingsprojecten nieuwe werkwijzen ontwikkeld.

Wereldwijd marktleider Kärcher
Innovatie is en blijft de belangrijkste groeifactor. Alleen al in 2011 bracht Kärcher meer dan 100 nieuwe producten op de markt. De internationale marktleider voor reinigingstechniek zal zich ook in de toekomst onderscheiden door een inventieve geest, topkwaliteit en innovatieve oplossingen.

Alfred Kärcher GmbH & Co. KG stelt 12.300 mensen tewerk in 67 landen. Meer dan 50.000 service centers in alle landen garanderen continue en uitgebreide leveringen aan klanten overal ter wereld. Innovatie is Kärcher’s belangrijkste groeifactor. Meer dan 90% van de producten zijn jonger dan vijf jaar.

Meer dan 1000 ingenieurs en technici zijn in de weer met het ontwerpen van nieuwe oplossingen in hun R&D centra.

Al sinds de oprichting van de firma in 1935 was innovatie een sleutelbegrip in de bedrijfscultuur. Alfred Kärcher, een ingenieur met een passie voor uitvindingen, gebruikte zijn onuitputtelijke creativiteit en vindingrijkheid om oplossingen voor technische problemen te bedenken.

Toch negeerde hij nooit zijn verantwoordelijkheid voor de noden en behoeften van zijn werknemers. Hierdoor gingen economische successen en duurzame ontwikkeling steeds hand in hand. Kärcher investeert meer dan gemiddeld in onderzoek en ontwikkeling, in moderne productiemethoden en in kwalitatieve stages en opleidingen voor haar personeel.



Historische monumenten kunnen vertrouwen op Kärcher
In de voorbije 35 jaar heeft Kärcher meer dan 140 historische monumenten gereinigd, waaronder de zuilengang op het Sint-Pietersplein in Rome, de Brandenburgse toren in Berlijn, het beeld van Christus de Verlosser in Rio de Janeiro, de kolossen van Memnon in Luxor en de hoofden van de presidenten in Mount Rushmore. De reinigingen worden steeds uitgevoerd in samenwerking met conservatoren, restaurateurs en kunsthistorici.

Twee werelden
Medio 2013 wordt er een onderscheid aangebracht in de kleurstelling tussen professionele machines en de consumentenlijn. Professionele machines worden voortaan geproduceerd in antraciet grijs, terwijl de consumentenlijn de bekende gele kleur houdt.

Kijk voor de actuele modellen op:
KÄRCHER


Terug


Cookie overzicht Om de gebruikerservaring van deze site te verbeteren gebruikt deze website cookies.

Ik ga akkoord
close2